Nederlandse vrouw meer zelfvertrouwen door imperfecties op social media

What's on mama's mind bio-oilIk begon dit jaar met een blog over goede voornemens. Een goed voornemen om meer aandacht te besteden aan je uiterlijk als moeder. Dan bedoel ik verzorging, naar de kapper en schoonheidsspecialiste gaan, lekkere spullen voor je huid kopen en mooie make-up. Bio-oil is een product dat ik graag gebruik. Vooral nu, aangezien mijn huid ontzettend droog is door het weer. Elk avond en elke ochtend smeer ik mij ermee in. Met name mijn scheenbenen kunnen een lading bio-oil gebruiken, haha.

Van Bio-Oil kreeg ik dit persbericht toegestuurd, dat vond ik wel goed om te delen met jullie:

 

Nederlandse vrouw meer zelfvertrouwen door imperfecties op social media

Wanneer make-up loze selfies, zwangere buiken met striae en andere imperfecties worden gedeeld op social media, draagt dat voor vier van de tien Nederlandse vrouwen (41%) bij aan het eigen zelfvertrouwen. Huidklachten die het zelfvertrouwen het meest aantasten zijn acne (33%), huidveroudering (17%) en een droge of schilferige huid (13%). Van de groep die last heeft van acne, is maar liefst 40% zich daar meerdere keren per dag – soms zelfs constant – van bewust. Toch zijn huidklachten voor de meerderheid geen reden om minder selfies op social media te delen (60%). Dit blijkt uit een onderzoek van Bio-Oil onder ruim 1000 Nederlandse vrouwen van 18 jaar en ouder.

Zelfvertrouwen

49% van de Nederlandse vrouwen geeft aan dat wanneer ze last heeft van huidklachten, dit haar zelfvertrouwen negatief beïnvloedt. Bij vrouwen onder de 30 jaar ligt dat percentage zelfs op 71%. In deze leeftijdsgroep geeft 38% aan ook weleens negatieve reacties uit de omgeving te krijgen. Een derde van deze (jonge) vrouwen wordt liever niet aangeraakt wanneer ze last heeft van haar huid (39%). Met name acne is bij deze groep de boosdoener, bij de groep 60+ is huidveroudering de grootste klacht. Huidklachten zijn dus iets van alle leeftijden, maar er verandert wel wat door de jaren heen.

Advies over huidverzorging zoeken vrouwen verder eerst bij winkelpersoneel van de drogist/parfumerie (36%), dan bij de huisarts of specialist (29%) en op de derde plaats komen vrienden of vriendinnen (27%).

What's on mama's mind bio-oilRegionale verschillen

Als we kijken naar de vier regio’s in Nederland, zien we dat huidklachten in het noorden van het land een minder grote impact hebben op het sociale leven (10% vs. 18% in de rest van het land). Met name in Overijssel en Limburg geven vrouwen aan niet minder actief te zijn op social media wanneer ze last hebben van huidklachten (11% vs. 22%). Wanneer de impact toch dusdanig is dat men actie wil ondernemen om de huid te verbeteren, halen vrouwen in Friesland advies uit tijdschriften (23% vs. 12%) en in Overijssel meer van winkelpersoneel 48% vs. 35%).

Zwangerschap en huidklachten

Voor bijna een vijfde van de vrouwen onder de 40 jaar zijn striae en huidstriemen het meest van invloed op het zelfvertrouwen. Deze huidproblemen ontstaan bij veel vrouwen gedurende hun zwangerschap. Een van de speerpunten van Bio-Oil is het helpen voorkomen van huidstriemen. Door de olie vanaf de start van het tweede trimester aan brengen daar waar zwangerschapsstriemen vaak voorkomen, zoals op de onderbuik, borsten, lage rug, heupen, billen en dijen, wordt de kans dat huidstriemen tijdens de zwangerschap ontstaan, verkleind.

Bron:
Onderzoek uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van Bio-Oil onder ruim 1000 vrouwen in Nederland in de leeftijd van 18 jaar en ouder, in december 2016. Het onderzoek is uitgevoerd op basis van een reële spreiding naar leeftijd, arbeidsparticipatie, gezinssituatie, regio, provincie en opleidingsniveau.
Over Bio-Oil

Bio-Oil is het nummer één medicinale huidverzorgingsproduct in Nederland. Deze huidolie uit Zuid-Afrika bevat het unieke ingrediënt PurCellin™ Oil, waardoor de olie niet vet is en snel intrekt. Vitamines A & E en natuurlijke plantenextracten geëxtraheerd uit onder meer rozemarijn, lavendel, goudsbloem en kamille worden diep in de huid opgenomen, waar ze direct aan het werk gaan. Bio-Oil vermindert niet alleen de zichtbaarheid van littekens, huidstriemen en pigmentvlekken, maar is tevens geschikt voor een droge en verouderende huid. In Nederland wordt Bio-Oil op de markt gebracht door de Remark Groep B.V. te Meppel.

mamasmind

Hi, welkom op de blog What's on mama's mind. Ik ben Kim, oprichter van deze mamablog en lifestyle- en reviewwebsite What's on mama's mind. Op deze site lees je ervaringen van andere moeders, maar vind je ook tips voor de leukste must-haves, must-do's en must-reads voor moeders met jonge kinderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *