Speelgoed van het Jaar en Het Béste Speelgoed bundelen krachten in 2022
Speelgoed van het Jaar, al bijna 50 jaar een begrip, en Het Béste Speelgoed van Nederland brengen vanaf heden hun verkiezingen samen tot één betrouwbaar keurmerk: Verkiezing Speelgoed van het Jaar. Hierdoor ontstaat voor consumenten en de speelgoedindustrie één jaarlijks toonaangevend en herkenbaar speelgoedfeest. Door de krachten te bundelen met Het Béste Speelgoed van Nederland worden ook scholen betrokken bij de verkiezing.
Speelgoed van het Jaar en Het Béste Speelgoed samen
“Het betrekken van scholen bij de verkiezing is zeer waardevol”, aldus Emile Kalis, organisator van de Verkiezing Speelgoed van het Jaar. “Het Béste Speelgoed van Nederland heeft een unieke expertise binnen scholen, waarbij scholieren actief het speelgoed beoordelen. Kinderen op deze wijze te laten participeren is sterk en draagt bij aan het keurmerk. Wij zijn dan ook erg blij hierop voort te kunnen borduren en te combineren met onze werkwijze.”
Hans Hummelink, organisator van het Béste Speelgoed, vervolgt: “Uiteindelijk is 1 speelgoedverkiezing een sterk instrument. De naam Speelgoed van het Jaar bestaat al bijna 50 jaar. Wij zijn blij dat wij met ons initiatief de deur naar scholen hebben geopend en dat die werkwijze wordt voorgezet. De stemmen van de vakjury, de publieksprijzen en de mening van kinderen worden zo optimaal gebundeld.”
Kalis werkt momenteel aan een jaarplan Samen Spelen dat met verschillende projecten beoogt om speelgoed het gehele jaar door onder de aandacht te brengen. De verkiezing is daar een belangrijk onderdeel van, maar ook wordt hard gewerkt aan activiteiten als een lesprogramma op scholen, een buitenspeelweekend en de nationale speelgoedweek. Alle actuele onderwerpen komen gedurende het jaar aan de orde, zoals duurzaamheid, veiligheid, creativiteit en meedoen. Goed Speelgoed sluit niemand uit.
Bovendien wordt vooruit gekeken richting het 50-jarig bestaan van de Verkiezing Speelgoed van het Jaar in 2024 om daar een zo groot en relevant mogelijk evenement van te maken. “We bieden speelgoedbedrijven het meest optimale platform waar zij van kunnen profiteren”, besluit Kalis.