Speelgoed van het jaar verkiezing

Update: 7 november 2018 – de winnaars zijn bekend en het speelgoed van het jaar 2018 is: uitslagen Speelgoed van het jaar 2018

Ga stemmen op het speelgoed van het jaar

Op 7 november vindt de uitreiking van de Speelgoed van het jaar verkiezing van 2018 plaats. Heb jij je stem al uitgebracht? Stemmen kan nog tot en met 4 november. Als je stemt maak je ook kans om speelgoed te winnen. Tevens is er een heel leuke kleurwedstrijd (tot 1 november 2018) waarbij je genomineerde spellen kunt winnen. Er zijn verschillende leeftijdscategorieën waarbinnen je een stem kunt uitbrengen.

Wat is de Speelgoed van het jaar verkiezing?

Sinds 1977 wordt jaarlijks een Spel van het jaar gekozen. In 2003 is dit uitgebreid naar speelgoed in de diverse leeftijdscategorieën.

Jaarlijks wordt er veel nieuw speelgoed aangeboden door speelgoedwinkels. Er is zoveel ontwikkeling op gebied van techniek en er zijn elk jaar weer nieuwe trends die worden doorgevoerd in de producten, dat het moeilijk is om het juiste artikel te kiezen voor je kinderen. Dankzij de Verkiezing Speelgoed van het Jaar worden ouders geholpen bij het maken van hun keuze. Zo komen uit de tests een aantal punten naar voren, zoals:

  • Sluit het product aan bij de interesses van de persoon voor wie het wordt gekocht?
  • Gaat het gauw stuk?
  • Is het leuk om vaker dan één keer mee te spelen?
  • Wat vinden we van de prijs/kwaliteitsverhouding?

Een vakjury (journalisten, inkopers en speelgoed- en speldeskundigen) kiest zo een aan artikelen uit meerdere leeftijdscategorieën. De producten die worden gekozen worden voorzien van het logo “Genomineerd Verkiezing Speelgoed van het Jaar 2018”. Mogelijk ben je dit logo al weleens tegen gekomen op speelgoed? . Van 5 september tot en met 4 november 2018 kan iedereen in Nederland stemmen op het speelgoed van zijn of haar keuze, je stemt dus op de door de jury genomineerde artikelen. “Stem & Win Speelgoed is het motto”: dus wie gaat stemmen op zijn of haar favoriete artikel en de vraag goed oplost, maakt ook nog eens kans op mooie prijzen.

baby alive

Speelgoed wordt gekozen in de leeftijdscategorieën:

Leeftijdscategorie 0 t/m 3 jaar

Speelgoed van het jaar 0 tot 3 jaarEen baby verkent de wereld om zich heen. Vooral felle kleuren trekken zijn attentie. Het moeten grote stukken zijn want iets goed pakken, kan hij nog niet. Geluidjes zijn ook altijd in trek.
De dreumes kan al weer wat meer. Speelgoed achter je aan trekken is dan leuk. Een dreumes zit vol vragen. Speelgoed kan antwoorden geven en mogelijkheden stimuleren.
Peuters bouwen met blokken, maken muziek en spelen graag met andere kinderen. Een spelletje spelen gaan ze nu steeds vaker doen.

Stem en win

Leeftijdscategorie 4 en 5 jaar

Speelgoed van het jaar 4 en 5 jaarVadertje en moedertje spelen. Maar ook de dokter of de tandarts nadoen is een favoriete bezigheid. De meeste kleuters hebben een grote fantasie en het speelgoed voor deze leeftijd komt daaraan tegemoet. Met het spelen van eenvoudige spelletjes wordt begonnen.

Stem en win

Leeftijdscategorie 6 en 7 jaar

Speelgoed van het jaar 6 en 7 jaarKinderen van deze leeftijdsgroep zijn competitief, elkaar overtroeven vinden ze erg leuk. Allerlei spelletjes spelen op deze behoefte in. Of dat spelen nu buiten met vrienden en vriendinnetjes gebeurt, of binnen met broertjes, zusjes en ouders maakt niet uit.

Stem en win

Leeftijdscategorie 8 en 9 jaar

Speelgoed van het jaar 8 en 9 jaarSpelletjes spelen en kennis testen. Allerlei soorten spelletjes, voor de lol of informatieve, zijn geschikt. Of constructiebouwwerken maken. Wetenschap ontdekken want ze zijn heel nieuwsgierig, en ze willen veel dingen uitproberen: hoe werkt het en hoe zit het in elkaar? Je zou kunnen zeggen dat de wetenschap op deze leeftijd dan ook een rol speelt. Leerzame spelletjes kunnen op een speelse manier helpen lesstof van school beter onder de knie te krijgen.

Stem en win

Leeftijdscategorie 10 en 11 jaar

Speelgoed van het jaar 10 en 11 jaarSpelletjes spelen, nog ingewikkelder constructie bouwwerken maken en techniek is leuk en interessant voor deze leeftijd.

Met de Nintendo Switch Labo hebben wij ook ervaring, lees onze review hier: Nintendo Labo Mixpakket

Stem en win

Leeftijdscategorie 12 t/m 17 jaar

Speelgoed van het jaar 12 tot en met 17 jaarSteeds meer volwassenen ontdekken dat spelen leuk is. Naast bouwpakketten en allerlei soorten puzzels zijn er interessante en leuke spellen. Spellen rond een thema waar je een tijd lang mee bezig bent of spellen die kennis testen. Ook in groepen spelen is leuk en wordt vaker door jong volwassenen gedaan.

Stem en win

Leeftijdscategorie 18 plus

Speelgoed van het jaar 18+Steeds meer volwassenen ontdekken dat spelen leuk is. Naast bouwpakketten en allerlei soorten puzzels zijn er interessante en leuke spellen. Spellen rond een thema waar je een tijd lang mee bezig bent of spellen die kennis testen. Ook in groepen spelen is leuk en wordt vaker door jong volwassenen gedaan.

Stem en win

Op welke manier kan speelgoed of spel bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen?

Er zijn veel positieve aspecten van speelgoed die je kunt gebruiken bij de opvoeding. Op elk gebied van de ontwikkeling, of dit nu functioneel, verstandelijk, emotioneel of sociaal is, speelgoed en spel kunnen gedrag of welzijn beïnvloeden. Hoewel speelgoed en spelen vooral leuk moet zijn, is er ook speelgoed dat op een waardevolle manier kan bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen.

Kinderen hebben zoveel speelgoed, waardoor je soms haast niet meer weet wat je nog moet kopen voor de verjaardag van jouw zoon of dochter of uberhaupt moet vragen aan de andere gasten (als ze je om advies vragen). Vanuit de Verkiezing Speelgoed en Spellen kreeg ik een document “criteria van goed speelgoed’. Als je je als ouder een aantal zaken afvraagt, om te kunnen betapelen of een item als “goed speelgoed” bestempeld kan worden.

1. Speelgoed moet leuk zijn.

Dit lijkt mij sowieso het aller belangrijkst. Als je kind het speelgoed leuk vindt, dan kan hij of zij gemotiveerd zijn om uit zichzelf met het speelgoed te spelen en blijven spelen. Vinden ze het niet leuk, dan zijn ze gauw uitgekeken. Is het speelgoed mooi, veelzijdig, verrassen? Is het makkelijk om het spel op te starten, of gaat daar veel tijd in zitten Bevordert het gevoel van beheersing en competentie, geeft het rust en ontspanning. Biedt het speelgoed mogelijkheden om op een leuke manier met anderen samen te spelen en positieve emoties te delen?

2. Speelgoed voor iedereen of voor een bepaald type kind?

Niet al het speelgoed is voor elk kind even interessant. Het speelgoed kan wel heel trendy zijn, maar misschien jouw kind niet boeien. Houd rekening met wat jouw kind het meest interessant vindt, maar daag hem ook uit met nieuw speelgoed. “onbekend maakt onbemind”. Het goed om de interesses van je kind te verbreden!

3. Leeftijdsfase / ontwikkelingsniveau

Bij welke leeftijdsfase of ontwikkelingsniveau past bepaald speelgoed? Kan een kind er zelf mee aan de slag? Zit er veel variatie in? Biedt speelgoed groeimogelijkheden, doordat er bijvoorbeeld op verschillende niveaus gespeeld kan worden of kan het worden uitgebreid?

4. Spelen is tegelijk leren

Het moet niet “moeten”, maar omdat spelen vanzelf ervaring met zich meebrengt die we onthouden en door spel vaardigheden opdoen, leer je van spelen. Spelen is leuk en daardoor is het een goede manier om te leren, er worden zo positieve associaties aan de vaardigheden gekoppeld.

tante jet theeset

5. Verstandelijke ontwikkeling

Speelgoed draagt bij aan allerlei afspecten van de verstandelijke ontwikkeling; zintuigelijke informatieverwerking, ooghandcoordinatie, fijne en grove moteriek. Bevordert het symbolisch denken, begrip van cijfers en letters? Causaliteitsverbanden (oorzaak – gevolg), nodigt het uit tot ontdekken of stimuleert het creatief denken?

Stimuleert het speelgoed de kennisontwikkeling en/of het inzicht in de natuur en de wereld? Vraagt een spel om abstract of strategisch denken? Stimuleert het speelgoed of spel de fantasie of creativiteit? Vraagt het spel om “out of the box” te denken of flexibiliteit?

6. Leerdoelen

Elke leeftijdsfase brengt zijn eigen “leerdoelen” met zich mee en de bijbehorende spelactiviteiten:
➢ Bij baby’s en dreumesen draagt het spelen in sterke mate bij aan de ontwikkeling van de waarneming via de zintuigen, vooral het zien, horen en de tast, aan de informatieverwerking door de hersenen en aan de ontwikkeling van de aansturing en coördinatie van de spieren. Speelgoed dat de zintuigen prikkelt en uitdaagt tot motorische activiteit past goed bij deze leeftijden.

➢Peuters leren in toenemende mate hoe de wereld in elkaar zit, krijgen beter inzicht in oorzaak en gevolg en leren allerlei vaardigheden door te spelen. Het praten komt in een versnelling. Het spel wordt meer functioneel (naspelen van de realiteit). Speelgoed mag meer complex zijn, meer een beroep doen op de fijne
en grove motoriek en meer eisen stellen aan de informatieverwerking door het kind. Peuters laten steeds meer fantasiespel zien. Spelen met knuffels, poppen, auto’s en blokken is populair. Vanaf drie jaar kunnen kinderen al meedoen met eenvoudige spelletjes en leren omgaan met spelregels.

➢Kleuters zijn vaak al uit eigen beweging bezig met schoolse kennis en vaardigheden. Sommige kleuters zijn bezig met letters en cijfers en woordjes schrijven en allerlei begrippen. Als een kind dat leuk vindt, kan het hier met educatief speelgoed in gestimuleerd worden. Kleuters kunnen spelen met meer complex bouwmateriaal en spelen graag fantasiespel met poppen en poppetjes. Ook kunnen ze al beter redeneren. Ze kunnen meedoen met spelletjes met meer regels. Hierdoor kunnen ze leren om ook in andere situaties om te gaan met regels. Spellen kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de taal en het getalbegrip. Door
samen te spelen kunnen kinderen leren om te delen en rekening te houden met anderen, maar ook om op te komen voor hun eigen belang.

➢ Vanaf zes jaar kunnen kinderen steeds beter meedoen met spelletjes. Spelregels worden beter begrepen en er wordt meer strategisch gespeeld. Het spelen met auto’s, poppen en poppetjes blijft populair. Kinderen -vooral de jongens -worden meer competitief. Jongens gaan toenemend bouwen met meer complex constructiemateriaal. Verkleedspelletjes en ander fantasiespel zijn leuk. Voor meisjes is het leuk om bezig te zijn met mode en uiterlijk. Ook willen kinderen van deze leeftijd graag de dingen kunnen doen die oudere broers of zussen doen.

➢Vanaf acht jaar kunnen kinderen steeds complexere spellen aan. Het probleemoplossend vermogen en strategisch inzicht neemt toe. Taal-, reken-en kennisspelletjes worden interessanter. Constructiespeelgoed en technisch speelgoed is populair bij jongens. Ook zijn kinderen regelmatig bezig met creatieve activiteiten.

➢Vanaf 12 jaar zijn kinderen vaak in staat om spelletjes van volwassenen te spelen, waarbij ze wel op gang geholpen moeten worden door bijvoorbeeld een ouder. Het abstract denken neemt sterk toe in deze leeftijdsfase. Vrijwel alle aspecten van de verstandelijke ontwikkeling kunnen met spellen gestimuleerd
worden.

7. Werkhouding

Speelgoed en spellen bevorderen een goede “werkhouding”. Soms is een spel moelijk of vereist het langdurig aandacht, dan moet je doorzetten en volhouden. Je moet soms plannen en organiseren. Dit zijn vaardigheden die later zeker van belang kunnen zijn.

Baby Alive hasbro

8. Sociale ontwikkeling

Speelgoed en spellen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de sociale ontwikkeling van het kind. Door goed samen te spelen ontwikkel je sociale vaardigheden.

Hoe vraag je om mee te doen, hoe geef je aan dat je iets wel of niet wil? Door te spelen kunnen kinderen leren om speelgoed met elkaar te delen, om de beurt te spelen, leren hoe je conflicten oplost, maar ook om plezier en gevoelens met elkaar te delen. Spellen zijn heel nuttig om kinderen te leren om met regels om te gaan, op hun beurt te wachten en meningsverschillen op te lossen.

9. Emotionele ontwikkeling

Speelgoed en spellen kunnen bijdragen aan de emotionele ontwikkeling van het kind. In het spel kan een kind leren om op een goede manier om te gaan met winnen en verliezen en allerlei frustraties (emotieregulatie). Volwassenen kunnen kinderen tijdens het spel op een gecontroleerde manier helpen om beter om te gaan met tegenvallers. Daar hebben ze in het dagelijks leven ook plezier van.

10. Zelfbeeld

Spelen kan in belangrijke mate bijdragen aan een positief zelfbeeld. Regelmatig succes beleven met spelletjes geeft een gevoel van competentie en bevordert een positief zelfbeeld en het zelfvertrouwen. Spelletjes spelen betekent meestal dat je soms wint en soms verliest. Vooral voor jonge kinderen kan dat heel frustrerend en ontmoedigend zijn. Ouders kunnen hun kinderen daarin helpen door ze -vooral in het begin -te laten winnen en dan geleidelijk af en toe te laten verliezen. Door het kind te leren omgaan met het verlies leert het kind gelijk een stukje emotieregulatie.

11. Samen

Samen spelen verbindt en is belangrijk om de band binnen het gezin en tussen vrienden te behouden en versterken. Samen gezellig bezig zijn met een leuk spel en plezier met elkaar delen creëert een goed gevoel bij iedereen en ten opzichte van elkaar. Tijdens het spel kunnen ideeën, informatie en gevoelens met elkaar
gedeeld en uitgewisseld worden waardoor de communicatie versterkt wordt. In dit opzicht kunnen gezelschapsspelen ook een alternatief bieden voor het toenemend gebruik van electronische spelletjes op de PC, tablet of mobiele telefoon. Hoewel deze spellen ook bij deze tijd horen, leiden ze ook vaak tot verslaving en alleen spelen, waardoor minder gecommuniceerd wordt en sociale contacten afnemen.

12. Tegen stress

Spelen kan rust en afleiding bieden van zaken die tot stress leiden en kinderen en volwassenen emotioneel versterken. Knuffels en poppen kunnen vooral jonge kinderen geborgenheid en troost bieden.

13. Volwassenen en ouderen

Uit het voorgaande moge duidelijk zijn dat het ook voor volwassenen leuk is om met hun kinderen mee te spelen. Ze hebben er baat bij als hun kinderen plezier hebben en ongemerkt handiger en wijzer worden. Spelen verbindt oud en jong in het gezin en kan dat blijven doen als de kinderen eenmaal volwassen zijn. Ook
volwassenen en ouderen kunnen veel baat hebben bij het doen van spelletjes. Er komen steeds meer spellen op de markt die ook voor volwassenen een behoorlijke mentale uitdaging bieden. Spellen houden de geest fit, doen een beroep op heel veel verschillende mentale, sociale en emotionele vaardigheden en bieden een makkelijke manier om met elkaar samen te zijn en te delen. Ouderen en jongeren hebben vaak niet zo veel gemeenschappelijke interesses om over te praten, maar samen een spelletje spelen kan een prachtige manier zijn om samen plezier te beleven en te delen. Ook bij dementerende bejaarden, die steeds meer beperkingen ondervinden in het denken en communiceren, kan een spelletje -al is het heel eenvoudig -een leuke activiteit zijn die afwisseling biedt en kan helpen om contact te maken en houden.

Ontwikkelingspsycholoog Dr. Ger Ramakers

Ontwikkelingspsycholoog Dr. Ger Ramakers is lid van de vakjury van de Verkiezing Speelgoed van het Jaar vanaf 2016 en kijkt met een opvoedkundige blik naar het genomineerde speelgoed. Zijn opmerkingen zijn te vinden bij ieder genomineerd artikel.

Kleurplaat; kleur en win voor 1 november 2018

Iedereen die woonachtig is in Nederland of België kan meedoen aan de wedstrijd “Stem en Win Speelgoed” en /of aan de Kleurplaatwedstrijd. Deelnemers maken kans opeen van de genomineerde artikelen.  In verband met de jurering moet de kleurplaat uiterlijk op 1 november 2018 in het bezit zijn van de organisatie. In iedere leeftijdsgroep wordt één winnaar bepaald
.

kleurplaat speelgoed van het jaarverkiezingLees hier het regelement stemmen en kleuren

mamasmind

Hi, welkom op de blog What's on mama's mind. Ik ben Kim, oprichter van deze mamablog en lifestyle- en reviewwebsite What's on mama's mind. Op deze site lees je ervaringen van andere moeders, maar vind je ook tips voor de leukste must-haves, must-do's en must-reads voor moeders met jonge kinderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *