Nationale ‘Week van Snoep Goed’

Heb je op je blue monday juist zin in snoep, om de dag door te komen? Dan hebben we een extra uitdaging: gezond snoepen. Het is de Nationale ‘Week van Snoep Goed’. Ik deel een persbericht over het vervangen van ongezonde snoep- en snackproducten, door een lekker en gezond alternatief.

De nationale “Week van Snoep Goed” welke dit jaar voor het eerst georganiseerd zal worden. De week is van 18 t/m 24 januari en is opgezet op initiatief van Fruit Funk. Zij hebben echt als missie om kinderen gezond te laten snoepen en tussendoortjes te geven en daarom willen ze graag dat deze week echt een jaarlijks terugkerend event gaat worden. Net zoals de Nationale Week zonder Vlees. Zij hebben samen met wat partners (o.a. Jumbo, het NAGF, Bites we Love, The Greenery) een Box ontwikkeld welke ouders voor €10,00 (incl. verzendkosten) kunnen bestellen. Hier zitten gezonde snacks in twv €29,95 voor de Week van Snoep Goed. Ook hebben ze een magazine gemaakt met leuke verhalen, tips, inspiratie. Verder is Jessica Mendels ambassadrice. Wij ontvingen de box en die laat ik je zien op Instagram deze week!

Snoep lolly

Nationale ‘Week van Snoep Goed’

Wekelijks wordt er in Nederland 1.846.199 kilo aan snoep gegeten, dat blijkt uit cijfers van het RIVM*. Dat is te veel en kan bijdragen aan allerlei serieuze gezondheidsproblemen. Een verandering in ons eet, drink- en snoepgedrag is daarom broodnodig. Dat vinden de initiatiefnemers van de nationale ‘Week van Snoep Goed’ die op 18 januari – Blue Monday – start en tot en met 24 januari loopt. Tijdens de week wordt Nederland uitgedaagd 7 dagen lang ongezonde snoep- en snackproducten te vervangen voor verantwoorde alternatieven. Hiermee wordt aandacht gevraagd voor een gezonder voedingspatroon dat juist in deze coronatijd belangrijker is dan ooit. Supermarkten, telers, producenten en het Nationaal Actieplan voor Groente en Fruit (NAGF) hebben zich bij het initiatief aangesloten.

Door de aanwezigheid van talloze gezondere alternatieven is het al lange tijd mogelijk verantwoorder te snoepen en te snacken. Dat proberen we ook, zo blijkt bijvoorbeeld uit de omzetcijfers van snackgroenten die de afgelopen jaren explosief steeg. In 2018 bedroeg de omzet daarvan nog €86,6 miljoen, een jaar later werd er meer dan €100 miljoen omgezet en de verwachting is dat dat bedrag afgelopen jaar opnieuw werd overtroffen.** Toch eten we nog steeds te ongezond. Ruim 84% van de Nederlanders eet dagelijks minder dan de aanbevolen hoeveelheid fruit en 94% eet dagelijks te weinig groente, zo blijkt uit cijfers van het NAGF. Daarnaast grijpen we nog steeds liever naar snoep en snacks in plaats van gezondere alternatieven. Ondanks de suikerdiscussie blijft de zoetwarenconsumptie dus gewoon op peil.** Jaarlijks eet een Nederlander een hoeveelheid suiker die neerkomt op circa 10.000 suikerklontjes. Ruim driekwart van de toegevoegde suikers eten we thuis.***

Gezonde jonge generatie

De nationale Week van Snoep Goed moet Nederlanders bewustere keuzes laten maken als het aankomt op snoepen en snacken. Iedereen kan meedoen aan de actieweek die start op Blue Monday, de dag die bekend staat als een dag waarop de meeste mensen hun goede en gezonde voornemens al hebben losgelaten. De focus ligt met name op de jonge, nieuwe generatie, want als je die nu gezonde variaties voorzet, dan zijn die voor hen straks vanzelfsprekend. Daan Schapendonk, één van de initiatiefnemers van de actieweek: “We willen consumenten duidelijk maken waar ze op moeten letten. Wat is gezond en hoe kun je je voedingspatroon met kleine stapjes gezonder maken. Door een specifieke datum aan de Week van Snoep Goed te koppelen is het voor mensen makkelijker zich aan het goede voornemen te houden.”

Consument ziet door bomen bos niet

Volgens de bedenkers van de nationale Week van Snoep Goed is het lastig om ons eetpatroon van ongezonde tussendoortjes te veranderen. Schapendonk: “We vinden het simpelweg moeilijk om niet te veel toe te geven aan de overdaad aan ongezonde producten. We eten het zélf te veel, maar we worden er ook de hele dag door achtervolgd. Het oerwoud van alle producten bij een supermarkt en de kracht van A-merken zorgt er voor dat de consument niet meer weet welke producten echt verantwoord zijn en welke niet.”

Logo Week van Snoep Goed

Thuiswerken zorgt voor snackfestijn

De huidige lockdown met het verplichte thuiswerken helpt ook niet mee aan een gezonder voedingspatroon. “Door het thuiswerken worden we namelijk continue geconfronteerd met het eten dat er in de kast ligt. Op het werk heb je vaak een vast patroon waarmee je leeft. Dat patroon valt weg als je thuis bent. Je vaste eetmomenten veranderen in een groot snackfestijn”, aldus Schapendonk. Tijdens deze coronacrisis is 18% meer gaan snoepen en snacken; vooral koekjes, chocolade en zoutjes of chips zijn populair. Daarnaast vindt 7% het überhaupt moeilijk te kiezen voor gezond eten. Over de gehele coronaperiode is 17% aangekomen en is 5% aangekomen maar weer terug op het oude gewicht.**** In 2019 kampte de helft van de Nederlanders van 18 jaar en ouder (50,1%) met matig of ernstig overgewicht.

De Nationale Week van Snoep Goed vindt plaats van 18 tot en met 24 januari. Een week waarin het er om draait om (samen met het hele gezin) een week lang geen ongezonde tussendoortjes te eten. Kijk voor meer informatie op www.weekvansnoepgoed.nl

iksnoepgoed

*Resultaten van voedselconsumptiepeiling RIVM 2012-2016. Van zomer 2019 tot en met zomer 2021 peilt het RIVM weer hoe Nederland eet en drinkt.
**Jaarlijkse trendvisie op de snacks- en zoetwarenmarkt van GfK en IRI
*** Diabetes Fonds
**** Onderzoek eetgedrag in coronatijd van Voedingscentrum

mamasmind

Hi, welkom op de blog What's on mama's mind. Ik ben Kim, oprichter van deze mamablog en lifestyle- en reviewwebsite What's on mama's mind. Op deze site lees je ervaringen van andere moeders, maar vind je ook tips voor de leukste must-haves, must-do's en must-reads voor moeders met jonge kinderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *