Een smartphone abonnement voor jouw kind

Wanneer je kinderen in groep 6 of 7 van de de basisschool komen, kan je er bijna niet meer omheen: steeds meer vriendjes en vriendinnetjes krijgen een smartphone. Ze maken een Instagram of TikTok-account aan en appen met elkaar om af te spreken, er worden spelletjes op de telefoons gespeeld in de speeltuin en vakantiefoto’s uitgewisseld. Hoe ga je hiermee om en wanneer krijgt jouw kind een telefoon? Er komen waarschijnlijk veel vragen in je op; welke afspraken maak je over het gebruik van een telefoon? Mag de telefoon mee bij het buitenspelen? Ga je het telefoongebruik volgen en monitoren, of laat jij je kind zijn gang gaan. Daarnaast maak je ook nog keuzes over een telefoonabonnement. Kies je voor een Sim Only abonnement of ga je een telefoon met abonnement voor jouw kind afsluiten? Natuurlijk zijn heel veel antwoorden heel erg afhankelijk van jezelf en jouw kind. Het ene kind heeft helemaal geen behoefte om dagelijks uren te besteden aan social media of het sturen van appjes, terwijl de ander al een Instagram-account heeft aangemaakt van alle huisdieren, voordat de telefoon überhaupt uit de verpakking is. Daarom is het ook verschillend per kind of er wel of niet afspraken moeten komen, over schermtijd bijvoorbeeld. Sommige ouders sluiten een contract met hun kinderen af, waarin staat wat de regels zijn rondom het gebruik van een telefoon, de ander bekijkt het van dag tot dag. Krijgt jouw kind al een telefoon voordat het naar de Middelbare school gaat?

telefoon kind

Wanneer krijgt een kind een telefoon?

Dit is een veel gestelde vraag rondom ouder met kinderen in groep 5 of 6. Ze voelen dat de vraag binnenkort ook aan hen gesteld gaat worden door hun eigen acht- of negenjarige. Wanneer krijg ik een telefoon? Er is altijd wel een kind in de omgeving die er al een heeft, ondanks dat hij of zij pas acht jaar is. Het is geen eenvoudige beslissing om te nemen. Het liefst wil je je kind misschien nog geen telefoon geven, voordat hij of zij naar de middelbare school gaat. Je gunt ze nog de vrijheid om niet op berichtjes te hoeven reageren en je hebt misschien liever dat ze buiten spelen dan dat ze spelletjes vinden op hun telefoon. Tegenwoordig zie je dat er al veel kinderen vanaf een jaar of 9 of 10 met een eigen mobiele telefoon rondlopen. Blijft jouw kind als laatste over zonder telefoon en houd jij je poot stijf; geen telefoon voor de middelbare school of is het voor jou geen probleem en krijgen ze met 9 jaar ook een mobieltje? Overigens kan het ook volledig een praktische aanleiding hebben om een smartphone aan je kind te geven op jonge leeftijd. Vooral wanneer jouw zoon of dochter zelfstandig naar sport of een activiteit gaat. Het is dan fijn om te weten dat hij of zij veilig is aangekomen of dat je kind bereikbaar is. In onze omgeving krijgen veel kinderen een telefoon vanaf 10 jaar. Daarbij worden wel afspraken gemaakt dat de telefoon niet mee gaat naar school, kinderfeestjes of op kamp.

Een oude telefoon

iphone

Een smartphone is niet bepaald een goedkoop, daarom kiezen veel ouders er voor om een oude telefoon van zichzelf door te geven aan hun kind. Geen vreemde keuze, want vaak kan je zelf, met een telefoonabonnement, na twee jaar al een nieuwe telefoon uitzoeken bij een telefoonabonnement en meestal is de telefoon nog helemaal prima; niet kapot noch traag. Mijn iPhone 12 gaat ook door naar mijn oudste. De site van de Consumentenbond adviseert wel goed naar het besturingssysteem van een verouderde telefoon te kijken, met name Android-telefoons worden niet altijd meer goed geüpdatet na een aantal jaar en dat is wel een veiligheidsrisico. Als je een iPhone doorgeeft aan je kind dan kan hij (of zij) nog geen Apple ID aanmaken tot de dertiende verjaardag. Maar als ouder of voogd kan je een Apple ID aanmaken voor jouw kind, door deze toe te voegen onder “gezin” bij instellingen op jouw Iphone account, je kan dit account dan ook beheren. Zo heb jij het beheer over de instellingen van dit account. Wat dan ook wel een veilig gevoel geeft.

Een abonnement afsluiten voor jouw kind

Ik denk dat de meesten, net als wij, er voor kiezen om een Sim Only abonnement af te sluiten voor hun kind in plaats van een nieuwe telefoon met een abonnement uit te zoeken. Dit scheelt heel veel in kosten. Kinderen zullen waarschijnlijk toch wat sneller een keer hun telefoon laten vallen, of misschien wel vergeten in een speeltuin en zijn al blij zat met hun eerste telefoon, die hoeft helemaal niet gloednieuw te zijn. Behalve een financiële, ook zeker een veel duurzamere oplossing, het doorgeven van jouw oude toestel. Met een Sim Only abonnement betaal je een vast bedrag per maand en krijg je daarvoor een x-aantal belminuten en een bepaald aantal GB data tegoed. Net als bij een telefoonabonnement met telefoon, je betaalt echter geen extra kosten voor een toestel. Het toestel heb je namelijk zelf al, bijvoorbeeld doordat je als ouder je telefoon doorgeeft aan je kind, of doordat je bijvoorbeeld via marktplaats een gebruikt toestel aanschaft.

Ook is een Sim Only abonnement makkelijker af te sluiten dan een Abonnement met een dure smartphone. In het geval dat je een toestel hebt met een waarde van meer dan 250 euro dan krijg je een BKR registratie.

Ik ben benieuwd welke keuzes jullie maken voor jullie kinderen.

mamasmind

Hi, welkom op de blog What's on mama's mind. Ik ben Kim, oprichter van deze mamablog en lifestyle- en reviewwebsite What's on mama's mind. Op deze site lees je ervaringen van andere moeders, maar vind je ook tips voor de leukste must-haves, must-do's en must-reads voor moeders met jonge kinderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *