Kinderen stellen minstens 100 vragen aan mama op een dag

Ik kreeg dit persbericht toegestuurd, herkenbaar voor je?

Eén op de drie kinderen stelt moeder minstens 100 vragen per dag
‘Mama, wat eten we?’ favoriete vraag kinderen

Eén op de drie kinderen stelt zijn/haar moeder minstens 100 vragen per dag. Met soms wel uitschieters naar 200 vragen op een dag. De vraag Mama, wat eten we? horen moeders het vaakst. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Factsnapp* onder 400 Nederlandse moeders met kinderen t/m 17 jaar. Naast alledaagse vragen over wat en wanneer er gegeten gaat worden (70%), gaan de vragen over hoe iets werkt & waarom (55%) en over nieuwe kleding of het kwijt zijn van kleding (33%). Het onderzoek is uitgevoerd ter gelegenheid van de nieuwe campagne ‘Mama vragen’ van Kinderfonds MAMAS om aandacht te vragen voor lokale vrouwen (‘MAMAS’) in Zuid-Afrika die opstaan voor kinderen in ernstige armoede.

kinderfonds mamas

Joep Verboeket, directeur Kinderfonds MAMAS: ‘Uit onderzoek blijkt dat 94% van de Nederlandse moeders het geven van een antwoord belangrijk vindt voor de ontwikkeling van een kind. In Zuid-Afrika is dat niet zo vanzelfsprekend. Kinderfonds MAMAS ondersteunt ruim 2.000 lokale vrouwen (‘MAMAS’) die dagelijks zorgen voor de allerarmste kinderen. En zelf heel goed weten wat de problemen en oplossingen zijn. De MAMAS geven ook antwoord op de voor ons meest simpele dingen zoals eten, een plek om te slapen en een knuffel. Vanuit Nederland kunnen mensen daarbij helpen door donateur te worden van Kinderfonds MAMAS.’

Mama, …
Deze vragen krijgen Nederlandse moeders het vaakst te horen:

  • Mama, wat eten we? (29%)
  • Mama, wat is …? (19%)
  • Mama, mag ik een snoepje? (13%)
  • Mama, mag ik gamen/televisie kijken? (9%)
  • Mama, waar zijn mijn gym/sportkleren, voetbalschoenen? (8%)
  • Mama, mag ik op de iPad/mobiele telefoon? (7%)

Bij kinderen tot en met 12 jaar is de vraag ‘Mama, wat is …?’ het populairst, terwijl tieners meer geïnteresseerd zijn in wat er op het menu staat.

Vragenvuur tijdens het avondeten

Meest favoriete moment van de dag voor vragen is tijdens het avondeten (48%), duidelijk meer dan tijdens het ontbijt (31%). Maar ook tijdens een ritje in de auto (34%) en tijdens het voorlezen en naar bed brengen (33%) worden er volop vragen gesteld. Bijna alle ondervraagde moeders (89%) zeggen dat hun kind met vragen als eerste naar hen toe komen; slechts 5% van de kinderen gaat eerst naar hun vader. Moeders geven aan dat het geslacht van het kind niet uitmaakt, meisjes en jongens stellen evenveel vragen.

Campagne met alledaagse vragen

In de nieuwe campagne van Kinderfonds MAMAS staan #mamavragen centraal. Kinderfonds MAMAS vraagt daarmee aandacht voor de 3 miljoen meest kwetsbare kinderen in Zuid-Afrika die geen antwoord krijgen op hun vragen, en hoe deze vragen afwijken van de vragen in Nederland. Nederlandse kinderen vragen om een kus op de knie, om een snoepje voor het eten of om hulp bij het huiswerk. Deze 3 miljoen meest kwetsbare kinderen in Zuid-Afrika hebben geen eten, geen bed, geen schooluniform, geen medische zorg. En vaak hebben deze kinderen ook geen ouders om op terug te vallen. Gelukkig zijn er de 2.000 lokale MAMAS, die 50.000 kinderen antwoorden geven op alle vragen die gesteld worden. De MAMAS geven kinderen dagelijks eten, scholing, medische zorg en liefdevolle aandacht. Samen vormen zij een Beweging van Hoop die Zuid-Afrika van onderaf verandert.

Nooit te oud om iets te vragen

Driekwart van de ondervraagde moeders is regelmatig onder de indruk van de vragen van haar kind(eren). Soms zijn er ook vragen waar ze het antwoord niet op weten, maar dan geven bijna alle moeders (92%) dat ook eerlijk toe aan hun kind. Het stellen van vragen aan een moeder blijkt niet leeftijdsgebonden: ruim de helft van de ondervraagde moeders (54%) geeft eerlijk toe dat ze zelf ook nog regelmatig te rade gaan bij hun eigen moeder.

Over Kinderfonds MAMAS

Kinderfonds MAMAS is een groeiende beweging van sterke, indrukwekkende lokale vrouwen (de ‘MAMAS’) in Zuid-Afrika die opstaan voor kinderen in ernstige armoede. Het fonds is 20 jaar geleden opgericht op persoonlijk verzoek van Nelson Mandela, die ervan droomde dat geen enkel kind meer in ernstige armoede hoeft op te groeien.

* Over het onderzoek onder Nederlandse moeders met kinderen in de leeftijd t/m 17 jaar: dit is uitgevoerd door Factsnapp, een zusterbedrijf van onderzoeksbureau PanelWizard.

Please follow and like us:

Post Author: mamasmind

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *