Review Ruimtetuigen

Wij gaan alles lezen over ruimtetuigen en ze ook nog eens zelf maken met dit nieuwe boek om zelf ruimtetuigen te bouwen: Ruimtetuigen.

review ruimte tuigen

Ruimtetuigen

Wat zijn ruimtetuigen? Ik denk meteen aan een raket, maar is nog veel meer in dit boek rondom ruimte: een satelliet, een ruimtestation, een maanwagen, een verkenningsboot. Je kleine astronaut in wording kan lekker aan de slag met dit boek. Het is een kinderboek voor kinderen vanaf ongeveer vijf jaar. Wij hebben een echte kleine bob de bouwer in huis, die gek is op het in elkaar zetten van lego constructies en k’nexbouwwerken. In het boek ontdekt je kind (en jij zelf ook, natuurlijk, haha) hoe ruimtetuigen werken en maak je ze daarna helemaal zelf.

Dit boek bevat alle onderdelen die je nodig hebt om negen ruimtetuigen in elkaar te zetten die echt kunnen bewegen! Supertof.

ruimte tuigen werkplaten

Het eerste wat je ziet als je dit boek ziet is dat het ontzettend mooi gemaakt is, heel gaaf. De cover heeft een doorkijkluikje waar je drie tandwielen ziet. Deze zijn vastgezet op de plaat die je voor alle bouwwerken gaat gebruiken. Het is zo speels en leuk opgezet door het als de wielen van een supercool ruimtetuig te plaatsen. Je ziet het op de bovenste foto bij dit artikel.

Lees over de ruimte

Het boek leert je 9 ruimtetuigen maken, maar vertelt ook van alles over de ruimte. Je leert over de lancering van een raket, de aarde en de ruimte. Het gaat over ruimtesondes en zelfs over kernenergie. Niet te ingewikkeld, maar toch krijg je veel informatie. Er wordt bijvoorbeeld uitgelegd dat het Internationaal Ruimtestation (ISS) het grootste ruimteschip is dat ooit werd gebouwd. De omvang wordt aangeduid als het formaat van een voetbalveld, waardoor het begrijpelijk is voor kinderen.

ruimteveer in ruimte tuigen

Hoe werken de bouwplaten?

Aan de binnenkantkaft van het boek zit een bouwplaats als flap bevestigd. Je kan de bouwplaat via een scheurlijn er voorzichtig afhalen zonder het boek te beschadigen. Er zitten al een paar tandwiel van karton bevestigd, die schroef je er eenvoudig af.
Bij elk onderdeel van het boek horen vormen, die zitten op uitdrukvellen die achterin het boek in een soort doos zijn gestopt. Het is allemaal heel mooi afgewerkt en daarmee een prachtig, maar reuze handig boek. In de doos achterin het boek kun je ook alle onderdelen mooi en veilig bewaren. De uitdrukvellen horen elk bij de diverse onderwerpen uit het boek.

ruimtetuigen bouwplaat
Er wordt bijvoorbeeld gevraagd: “Bouw een verkenningsrobot”. Er staat aangegeven wat je daarvoor nodig hebt (een hendel, een hefboom en een arm), allemaal onderdelen die je op de uitdrukvellen vindt. Stap voor stap wordt uitgelegd hoe je deze verkenningsrobot gaat bouwen. Bij de verkenningsrobot kun je bij stap vijf een echte robotauto bewonderen en als je het achterste tandwiel draait… dan draaien alle wielen en je kunt met de hendel echt de arm en schep bedienen.

Hoe onwijs gaaf is dat?

tandwielen ruimte tuigen

Onze vierjarige zoon slaapt onder een astronauten dekbed, op een kamer met robotjesbehang, dan mag je toch zeker een boek over ruimtetuigen aan je collectie toevoegen?

Het boek is erg stevig en van goede kwaliteit en het ziet er prachtig uit. Daarnaast is het erg leerzaam en iets wat wel een boek nodig heeft om het goed uit te leggen (voor mij dan). Dus ik ben heel enthousiast.Een geweldig verjaardagcadeau voor je neefje of nichtje, je zoon of dochter of de buurjongen of -meisje!

auteur Ian Graham
illustraties Carles Ballesteros
vertaling Liesbeth Elseviers